Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

Nocna muzealna gra terenowa w Twierdzy Wisłoujście

Oferta kulturalna na nadchodzącą Noc Muzeów jest w tym roku niezwykle bogata. W nocy z 20 na 21 maja 2017 r., między 19:00 a 01:00, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zaprasza do Twierdzy Wisłoujście, do której będzie można się dostać z Dworca Głównego autobusem NM1. Muzealnicy zapraszają na pokazy rekonstruktorów, nocne oprowadzenie po zabytkowej fortyfikacji, strzelanie z dział oraz ognisko. Jedną z atrakcji będą pierwsze nocne Marsze na Orientację „Tajemnice Szańca Wschodniego”.

Idea obecnych marszów korzeniami sięga XIX-wiecznej Szwecji, ale wówczas po wyznaczonym terenie gry poruszano się na nartach. Modny wówczas skauting tylko rozpropagował tę dziedzinę wypoczynku. Z tego typu gier i znajomości terenu skorzystało w czasie II Wojny Światowej wojsko fińskie, które także dzięki specjalistycznemu wyszkoleniu odparło przeważające wojska sowieckie. Po 1945 r. marsze trafiły na podatny grunt – do Polski. Nasze rodzime kluby turystyczne są specjalistami, np. gdański „Klub Imprez na Orientację Neptun”.” – mówi Andrzej Gierszewski z Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.

Muzeum ujawnia także tajemnice gry terenowej.

Zasady są proste. Ubieramy się, tak by nie pogryzły nas kleszcze. Ważne będą długie spodnie. Przynosimy ze sobą latarkę, ale wystarczy też, aby każdy uczestnik miał latarkę LED w telefonie. W grze biorą udział grupy od 2 do 4 osób. Uczestnicy poruszają się po wyznaczonym terenie, wykonują zadania oraz identyfikują punkty naniesione na mapie. Jednym ze szczegółowych zadań będzie poszukiwanie fragmentów nowożytnej ceramiki rozrzuconej po szańcu. Gra trwa godzinę.” – mówi Maciej Flis z MHMG, organizator Nocy Muzeów w Twierdzy.

W grze gracze nie rywalizują ze sobą, ale z tajemniczym duchem.

Bohaterem naszych marszów jest Hans Kizero – dowódca pierwszego polskiego okrętu morskiego, który zginął w okolicach Twierdzy w 1628 r. Aby utrudnić graczom wykonanie zadań pomieszał ze sobą fragmenty mapy. W ten sposób gracze, będą musieli uważnie wykonywać polecenia, po to by otrzymać jak najmniej punktów karnych. Nagrodą będą gadżety muzealne”. - mówi Gierszewski

W grze weźmie udział ok. 50 drużyn. Jeśli gra zostanie ciepło przyjęta przez uczestników, jej warianty mogą zostać wprowadzone do dedykowanej oferty zwiedzania gdańskiej fortyfikacji.

Marsze na orientację: http://ino.pttk.pl/historia/historia.php

Zdjęcia i film: https://www.facebook.com/wisloujscie/?fref=ts

Muzeum Historyczne Miasta Gdańska

ul. Długa 46/47; 80-831 Gdańsk

opal copy