Previous następna
Nr 5/2012 ...
Nr 4/2012 ...
Nr 3/2012 ...
Nr 1-2/2012 ...
nr 12/2011 ...
Nr 11/2011 ...
Nr 8-10 ...
Nr 7/2011 ...
Nr 6/2011 ...
Nr 5/2011 ...
Nr 3-4/2011 ...
Nr 1-2/2011 ...
Nr 9/2010 ...
Nr 7-8/2010 ...
Nr 6/2010 ...
Nr 5/2010 ...
Nr 3-4/2010 ...
Nr 1-2/2010 ...
Nr 12/2009 ...
Nr 11/2009 ...
Nr 10/2009 ...
Nr 9/2009 ...
Nr 7-8/2009 ...
Nr 6/2009 ...
Nr 5/2009 ...
NR 3/2009 ...
Nr 2/2009 ...
Nr 1/2009 ...

ARCYDZIEŁA MUZYKI NA ŻYWO WIELCY DYRYGENCI

 logo filharmonia

10/02  Piątek, 19.00
Sala Koncertowa

Koncert symfoniczny

Bilety w cenie: 10 - 45 zł.


Zbigniew Raubo  fortepian

Laureat Konkursu im F. Busoniego w Bolzano (1991), jedyny polski laureatem
prestiżowego Konkursu- im F. Liszta w Utrechcie (1992) oraz Konkursu im K.
Szymanowskiego w Łodzi (1987).

Maestro Juozas Domarkas  dyrygent

Od 1963 roku dyryguje Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

EDVARD GRIEG  Koncert fortepianowy a-moll op.16

JOHANNES BRAHMS  II Symfonia D-dur op. 73

Sponsor cyklu:

dekpol buduje dla ciebie w


Edward Grieg miał zaledwie dwadzieścia pięć lat, gdy skomponował swój
Koncert fortepianowy a-moll. Premiera tego utworu była absolutna sensacją.
Posypały się propozycje wydawnicze z całej Europy, jednak pierwsze wydanie
opublikowane zostało w wydawnictwie Fritsch tylko dzięki rekomendacji
największego wówczas kompozytora norweskiego, Johanna Svendsena. Dziś to
kompozycja rozpoznawalna na całym świecie. Początek szybko przykuwa uwagę
słuchacza narastającym tremolo kotłów prowadzącym do pierwszego wejścia
solisty. Powrót tego motywu na końcu części tworzy swoistą klamrę.
Zainteresowania Griega norweskimi tańcami ludowymi widoczne jest
najwyraźniej w końcowej części Koncertu, gdzie główny temat pojawia się w
formie hallinga, dalekiego krewnego szkockiego tańca reel, który ulega
kolejnym przekształceniom w finałowej kodzie.

II Symfonia D-dur  Johannesa Brahmsa nazywana jest "Pastoralną" przez swój
niepowtarzalny urok - "brzmi wesoło i przyjemnie, jakby była napisana
specjalnie dla świeżo zaślubionej pary" (słowa Brahmsa). Symfonia powstała w
trzy miesiące latem 1877 roku w  Pörtschach, w małej sielankowej
austriackiej wsi. Przez cztery części rozbrzmiewają motywy przyrody,
bukoliczne melodie, melancholijne tematy. Orkiestra zachwyca swą
delikatnością, a i innym razem hałaśliwie i buńczucznie przekomarza się..


Juozas DomarkasJUOZAS DOMARKAS

Ukończył Konserwatorium w Petersburgu (1965), gdzie studiował dyrygenturę
operową i symfoniczną u prof. I. Musina. W roku 1963 dodatkowo kształcił się
u sławnego dyrygenta francuskiego I. Markevitcha.

Od 1963 roku prowadzi Litewską Narodową Orkiestrę Symfoniczną.

Juozas Domarkas występuje gościnnie z liczącymi się orkiestrami w Rosji i
innych krajach. Był członkiem jury Międzynarodowych Konkursów im. G.
Fitelberga w Katowicach w latach 1991, 1995 i 2003 oraz I i II
Międzynarodowych Konkursów im. S. Prokofiewa w Petersburgu (1993, 1996).

Ma na swym koncie liczne nagrania płytowe z różnymi orkiestrami. Dyryguje
muzyką współczesną; dedykowano mu wiele kompozycji; dokonał licznych premier
i nagrań utworów współczesnych. Artystyczna działalność zapewniła Juozasowi
Domarkasowi uznanie krytyki w Czechach, Polsce, na Litwie, w Rosji i innych
krajach.

Prowadzi Litewską Narodową Orkiestrę Symfoniczną, z którą występował w
Niemczech, Anglii, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Japonii.
Koncertował w wiedeńskiej Musikverein, londyńskim Barbican Center,
warszawskiej Filharmonii Narodowej oraz na festiwalach takich jak Praska
Wiosna czy w Szleswiku-Holsztynie.

Kieruje Wydziałem Dyrygentury Litewskiej Akademii Muzycznej.

W roku 1998 otrzymał Order Giedymina I i Nagrodę Rządu Litewskiego za
zasługi dla kultury litewskiej. W roku 2001 został laureatem litewskiej
Nagrody Państwowej.

W 2006 roku ,,za rozwój kontaktów kulturalnych między Litwą a Polską" przez
prezydenta RP, Lecha Kaczyńskiego odznaczony został Krzyżem Kawalerskim
Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

image001zbigniew rauboZBIGNIEW RAUBO

Laureat Konkursu im F. Busoniego w Bolzano (1991), im F. Liszta w Utrechcie
(1992)-jak dotąd jest jedynym polskim laureatem tego prestiżowego Konkursu-
oraz Konkursu im K. Szymanowskiego w Łodzi (1987).

Ukończył z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie prof. Andrzeja
Jasińskiego, którego następnie został asystentem. Aktualnie pracuje na
stanowisku profesora w macierzystej Uczelni.

Koncertował we wszystkich filharmoniach w kraju. W swoim repertuarze posiada
ponad 30 utworów na fortepian z orkiestrą. Wśród jego ostatnio
zrealizowanych  dokonań artystycznych znajdują się m.in. występ z recitalem
na Festiwalu Chopinowskim w Vancouver, Festiwalu "Poolse Meesters" w Belgii,
jak też  kursy mistrzowskie i koncert w ramach Festiwalu Campos do Jordao w
Brazylii.

Edward Grieg miał zaledwie dwadzieścia pięć lat, gdy skomponował swój
Koncert fortepianowy a-moll. Premiera tego utworu była absolutna sensacją.
Posypały się propozycje wydawnicze z całej Europy, jednak pierwsze wydanie
opublikowane zostało w wydawnictwie Fritsch tylko dzięki rekomendacji
największego wówczas kompozytora norweskiego, Johanna Svendsena. Dziś to
kompozycja rozpoznawalna na całym świecie. Początek szybko przykuwa uwagę
słuchacza narastającym tremolo kotłów prowadzącym do pierwszego wejścia
solisty. Powrót tego motywu na końcu części tworzy swoistą klamrę.
Zainteresowania Griega norweskimi tańcami ludowymi widoczne jest
najwyraźniej w końcowej części Koncertu, gdzie główny temat pojawia się w
formie hallinga, dalekiego krewnego szkockiego tańca reel, który ulega
kolejnym przekształceniom w finałowej kodzie.

II Symfonia D-dur  Johannesa Brahmsa nazywana jest "Pastoralną" przez swój
niepowtarzalny urok - "brzmi wesoło i przyjemnie, jakby była napisana
specjalnie dla świeżo zaślubionej pary" (słowa Brahmsa). Symfonia powstała w
trzy miesiące latem 1877 roku w  Pörtschach, w małej sielankowej
austriackiej wsi. Przez cztery części rozbrzmiewają motywy przyrody,
bukoliczne melodie, melancholijne tematy. Orkiestra zachwyca swą
delikatnością, a i innym razem hałaśliwie i buńczucznie przekomarza się..

www.filcharmonia.gda.pl

opal copy